TYDZIEŃ 1 – Temat tygodnia: Zimo baw się z nami
TYDZIEŃ 2 – Temat tygodnia: Zimo baw się z nami
TYDZIEŃ 3 – Temat tygodnia: Babcia i Dziadek
TYDZIEŃ 4 – Temat tygodnia: Zwierzęta są głodne
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- składanie ubrań przed leżakowaniem,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- korzystanie z toalety.
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- budowanie z naturalnych materiałów ( śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),\
- podawanie swojego imienia i nazwiska,
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
- spacerowanie po terenie
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- dostrzeganie otaczającego nas piękna,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- budowanie z naturalnych materiałów (śnieg).
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z plasteliny, masy solnej.
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki,
Poznawcza aktywność dziecka
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie,
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.