obraz bałwan

TYDZIEŃ 1 – Temat tygodnia: Zimo baw się z nami

TYDZIEŃ 2 – Temat tygodnia: Zimo baw się z nami

TYDZIEŃ 3 – Temat tygodnia:  Babcia i Dziadek

TYDZIEŃ 4 – Temat tygodnia: Zwierzęta są głodne

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • składanie ubrań przed leżakowaniem,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
  • korzystanie z toalety.
  • zakładanie ubrań, butów,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • budowanie z naturalnych materiałów ( śnieg).

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
  • rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • odpowiadanie na pytania,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),\
  • podawanie swojego imienia i nazwiska,
  • nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
  • spacerowanie po terenie

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
  • powtarzanie krótkich rymowanek,
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • dostrzeganie otaczającego nas piękna,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
  • budowanie z naturalnych materiałów (śnieg).
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z plasteliny, masy solnej.
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki,

Poznawcza aktywność dziecka

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych,
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie,
  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
  • budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.